test

Aktuelt i banken

Log på uden nøglekort ligger i menuen (tre streger til venstre)

18-06-2015: Nyt design i netbanken

Netbanken har fået en tiltrængt ansigtsløftning, og samtidig er der også blevet arbejdet med brugervenligheden. Derfor vil du opleve en ny måde at navigere på, der i høj grad minder om mobilbanken. Men alle de funktioner, du er vant til at bruge, findes fortsat - måske ligger de blot et nyt sted.

Vi håber, at du finder dig til rette i din nye netbank. Har du spørgsmål, er du naturligvis velkommen til at kontakte os.

01-06-2015: Indskydergarantien - dækningsregler fra 1. juni 2015

Garantiformuen dækker indestående beløb på en konto i pengeinstitutter i tilfælde af dettes konkurs med op til et beløb, der svarer til EUR 100.000, dvs. ca. 750.000 kr.

Har du lån i samme pengeinstitut, og som er forfaldent til betaling, bliver det beløb du skylder trukket fra dine indlån, før du får dækning fra Garantiformuen.

Pensionskonti er dækket ubegrænset.

Indskud der har et socialt formål i henhold til lov, f.eks. arbejdsskadeerstatning eller personskadeerstatning eller erstatning fra Lønmodtagernes Garantifond m.fl. er beskyttet op til EUR 150.000, dvs. ca. 1 mio. kr. i maksimalt 6 måneder fra de blev sat ind på kontoen.

Indskud som følge af skader forvoldt ved kriminalitet eller fejlagtig domfældelse er også beskyttet op til EUR 150.000, dvs. 1 mio. kr. i maksimalt 6 måneder fra de blev sat ind på kontoen.

Indskud som følge af transaktioner med fast ejendom, der hovedsageligt har været brugt til eller hovedsageligt skal bruges til andre formål end erhvervsmæssige, dækkes op til et beløb, der svarer til EUR 10 mio. kr., i op til 12 måneder fra beløbet indsættes på kontoen.

Hvem er dækket?
Garantiformuen dækker både privat- og erhvervskunder.

Hvis der er flere kontohavere til en konto, betragtes det som flere indskydere. Indeståendet på kontoen deles mellem kontohaverne og indgår i opgørelsen af det beløb, hver enkelt person kan få dækket af Garantiformuen.

Værdipapirer
Værdipapirer i eget depot, f.eks. i Værdipapircentralen, vil blive udleveret uafhængigt af pengeinstituttets konkurs. Såfremt pengeinstituttet ikke kan udlevere værdipapirerne dækker Garantiformuen med op til EUR 20.000 pr. investor.

Hvad dækkes ikke?
Garantiformuen dækker ikke garantitilsagn, checks, værdipapirer, herunder aktier, kapitalbeviser, garantbeviser og obligationer, der er udstedt af pengeinstituttet selv.

Indskud på særlige indlån der er foretaget inden 1. juni 2015
Indskud på særlige indlån er dækket ubegrænset også efter 31. maj 2015, men kun det beløb som står på kontoen pr. den 31. maj 2015. Det gælder ikke pensionskonto. Også indskud, der foretages på pensionskonti efter den 31. maj 2015, er dækket ubegrænset.

Du skal derfor være opmærksom på, at hvis du f.eks. har oprettet en børneopsparing, vil kun det der står på kontoen den 31. maj 2015 fortsat være dækket fuldt ud. Indskud på kontoen efter 31. maj 2015 er dækket som almindeligt indskud.

Særlige indlån er f.eks. børneopsparingskonti, etableringskonti, skifteretskonti, uddannelsesopsparing og boligopsparing.

Betroede midler, der står på advokaters klientkonti pr. den 31. maj 2015, er dækket fuldt ud indtil det tidspunkt, hvor de betroede midler udbetales eller overføres.

Hvordan skal du forholde dig, hvis der skal ske udbetaling fra Garantiformuen?
Umiddelbart efter pengeinstituttets konkurs vil du modtage en generel orientering om konkursen, og du vil hurtigst muligt modtage en oversigt over dit samlede mellemværende med pengeinstituttet og en vejledning om, hvad du skal gøre.

Mere information
Du kan læse mere om Garantiformuens dækningsregler på www.gii.dk og www.finanstilsynet.dk.

12-05-2015: Ny provision på kreditmaksimum over 50.000 kr.

Den 1. juli indfører vi provision på 2 % p.a. for kassekreditmaksimum, der overstiger 50.000 kr. Provisionen tilskrives kontoen kvartalsvist (med 0,5 % i kvartalet), første gang den 30. september 2015.

For kassekreditter med et kreditmaksimum til og med 50.000 kr., skal der ikke betales provision.

Vi har i dag sendt brev ud til alle jer, der bliver berørt af den nye provision.

29-04-2015: Undgå at blive snydt, når du handler på nettet

Vi bliver i øjeblikket kontaktet af en del kunder, der er blevet snydt, når de har handlet på nettet. For at undgå at havne i samme situation, er der her et par ting, der er værd at huske, inden du slipper kortet løs på nettet:

1. Tjek andre kunders oplevelser med netbutikken på Trustpilot.

2. Vær på vagt, hvis sproget halter eller priserne er skæve (fx. 247,13 i stedet for 249,95). Det er tegn på, at tekst eller beløb er maskinoversat fra et andet sprog eller en anden valuta.

3. Hold øje med webadressen. Lidt for kreative netbutikker har det med at give sig ud for at være den ægte vare i bannerannoncen eller søgeresultatet, men klikker du videre, ender du ofte et helt andet sted på nettet.

4. Får du et utroligt godt tilbud på en mærkevare... ja, så er der desværre også en utrolig god chance for, at du ender med en kopivare i stedet.

Er uheldet ude, kan du på vores hjemmeside under Spørgsmål og Svar få mere at vide om, hvordan du gør indsigelse mod dit køb.

16-03-2015: Mobilbank til Windows phone

Nu er det endeligt blevet muligt at hente mobilbank til Windows phone - søg efter Basisbank i Windows store.
God fornøjelse!

01-12-2014: Straksoverførsel er nu standard, når du overfører penge

Hvis du ikke selv vælger andet, når du opretter en overførsel, vil pengene være hos modtager, få sekunder efter, at du har godkendt overførslen.

09-09-2014: Find svaret på dit spørgsmål

På bankens hjemmeside har vi samlet svarene på en række af de spørgsmål, vi oftest bliver stillet. Her kan du også finde videoer, der fører dig sikkert igennem fx sletning af BS-aftaler, oprettelse af kreditorer i kreditorregisteret og meget mere. Du finder Spørgsmål & Svar i bunden af basisbank.dk.

Bruger du Windows XP?

I april 2014 udsendte Microsoft den sidste sikkerhedsopdatering til Windows XP nogensinde. Det betyder, at Microsoft ikke længere lukker sikkerhedshuller og sårbarheder i Windows XP. Selvom du fortsat kan gå i netbanken fra XP, vil vi derfor af sikkerhedsmæssige grunde anbefale, at du opgraderer til Windows 7 eller Windows 8.1.

Undgå overtræk - tilmeld dig automatisk inddækning i netbanken

Som privatkunde i Basisbank har du nu mulighed for at undgå overtræk ved at tilmelde dig en service, der automatisk indækker overtrækket ved at overføre et beløb fra en anden af dine konti. Du bestemmer selv hvilke konti, der skal overføres fra og til.

Log på netbanken med NemID og tilmeld dig under fanen 'Indstillinger'.

Pas på falske mails

Der er desværre stadig mange falske mails i omløb med fx Nets, Visa, Verified by Visa eller MasterCard som afsender. Disse mails er kendetegnet ved, at de (på mere eller mindre ubehjælpsomt dansk) prøver at lokke dig til at oplyse fx cpr-nummer eller kortinformationer. Modtager du en af disse mails, skal du slette den med det samme.

I denne forbindelse er det værd at huske på, at:
- hvis der er et problem med dit betalings- eller kreditkort, vil du altid blive kontaktet af din bank - og aldrig af Nets, Visa, MasterCard el. lign.
- vi vil aldrig bede dig oplyse dit cpr.nr., kortnummer, pin-kode eller lignende følsomme oplysninger over nettet
Er du i tvivl, er du altid velkommen til at kontakte os.

Gode råd mod netbanksvindel

Der bliver løbende konstateret nye forsøg på at hacke danske netbanker. I langt de fleste tilfælde bliver forsøgene dog opdaget, inden de får konsekvenser.

Derfor opfordrer vi dig til at være på vagt overfor uregelmæssigheder, når du logger på netbanken. Et muligt tegn på misbrug kan være, at der står navnet på en anden bank i NemID login-boksen. Et andet tegn kan være, at skærmbilledet "fryser", når du har indtastet dit bruger-id og adgangskode, eller at du mere end én gang bliver bedt om at indtaste en kode fra dit NemID nøglekort under dit besøg i netbanken.

Er du i tvivl, beder vi dig undlade at logge på netbanken og i stedet kontakte os på tlf. 70 22 09 29.